Mirko Tobias Schäfer / Assistant Professor
University of Utrecht Department for Media and Culture Studies

Reality Rulez!

Abstract

The meaning of the term ‘documentary’ is changing in the context of digital technologies. This paper describes the devolpement of the term ‘documentary’ and its usages since the invention of optical media in the 19th century on. The discourse on non-fiction film gave a big impact on the meaning of documentary. The documentary film shaped the meaning of this term and produced a topography of it. Today we notice that the ficiton film is using the same visual strategies. The contemporary media culture provides a big arsenal of technologies which are taping reality. So the Dogma 95 movies or the movie Blair Witch Project, doku-soaps and fake-documentaries are describing a new meaning of documentary as well as surveillance cameras, webcams and camcoder do.

In my thesis I am going to describe how early optical media and the documentary film constructed an idea of the term ‘documentary’, which is closly related to the meaning of reality. Since we are living in a media society and are confronted with different media realities, authenticity became an important topic. The contemporary media are using the strategies of authentication, which were constructed by the documentary film. I describe the meaning of documentary in the discourse of filmtheory and the usages of documentary like pictures in contemporary media. This thesis argues that the distinction between the different gernes of film as documentary and fiction disappear, as well as the distinction between fiction and reality. The meaning of documentary became mode of shaping media and it is used as a strategy to label media content as taped reality. The practice of documentation is more and more seen in computergenerated data such as logfiles, billingdata, trackingsystems etc. than in photo-optical media. Manipulation and simulation of visual media content brings up the question if visual representation still has a documentary value. On the one hand there is no doubt that surveillance cameras, radar tracking and even usual cameras are providing factual pictures, on the other we are faced with staged, simulated and faked realities. So the term of documentary brings up the issue how to handle mediareality.

Zusammenfassung

Der Begriff des Dokumentarischen entwickelt sich gemeinsam mit der Einführung photo-optischer Medien im späten 19. Jahrhundert. Von da an war das Dokumentarische unmittelbar verknüpft mit der Abbildung von Realität. Als Beweis für ‚Wirklichkeit‘ wurde das Dokumentarische in Photographie und Film definiert. Von daher ist die Photographie auch eng mit den erkennungsdienstlichen Maßnahmen der Exekutive verknüpft. Innerhalb der Filmgeschichte wird das Dokumentarische in Zusammenhang mit dem Dokumentarfilm bewußt in Abgrenzung zum Spielfilm definiert. Gesellschaftliche Veränderungen, die technische Entwicklung und die diskursive Auseinandersetzung mit der (gesellschaftlichen) Wirklichkeit und ihrer Konstruktion führt zu einer Neupositionierung des Begriffs des Dokumentarischen. Spätestens mit den digitalen Technologien wird die Simulierbarkeit von Wirklichkeit deutlich. Die Indexikalität des photographischen Bildes, die Spur, wie sich Barthes ausdrückt, die auf die Realität verweist, die von der Kamera abgebildet wurde, ist bei digital generierten Bildern bestenfalls noch in magnetischer Form auf der Festplatte vorhanden. Für ein digitales Bild ist es nicht mehr zwingend notwendig, daß etwas photographisch abgebildet werden muß. Barthes ging noch davon aus, daß das, was photographisch abgebildet wird, sich auch vor der Kamera befunden haben muß. Die Verbreitung und Demokratisierung von Medien hat ebenfalls einen großen Einfluß auf den Begriff des Dokumentarischen. Bilder aus Überwachungskameras, Videoaufnahmen, Webcams, versteckten Kameras und Amateuraufnahmen konstruieren, ebenso wie der klassische Dokumentarfilm eine Bildsprache des Dokumentarischen. Es zeigt sich, daß diese Bilder Verwendung im Spielfilm, in TV- und Internetformaten finden. Die Genregrenzen zwischen Dokumentation und Fiktion lösen sich genauso auf, wie jene zwischen Realität und Fiktion. Der Begriff des Dokumentarischen muß in diesem Zusammenhang neu diskutiert werden.

Date June 2004 Category Publications

Reality Rulez! Die Bedeutung des Dokumentarischen in der visuellen Mediengestaltung im Kontext der Digitalisierung.

With my master thesis or "Diplomarbeit" I tried to explore how our understanding of the term documentary is changing in the context of an increasing diffusion of digital images and computer technology. I wanted to find out where we are going to locate the document, the evidence and the proof of "truth" in digital age.

I graduated with this master thesis from the University of Vienna in October 2002.
The thesis is written in german, but at least there is an english abstract available.

Tags MA-Thesis

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